.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معرفی معاونت هنری ارشاد مازندران

مديركل جديد فرهنگ و ارشاد مازندران با معرفي معاون هنري ارشاد استان حلقه مديريتي ارشاد مازندران در حال تكميل است.

هادي ابراهيمي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران علي قاسمي را در كنار مهدي‌پور قرار داد تا معاونت‌هاي حساس ارشاد مازندران به كار خود مشغول شوند.

ابراهيمي در آيين معارفه معاون هنري‌اش گفت: البته هنوز شاهد عقب ماندگي‌هايي در حوزه‌هاي هنري هستيم اما بايد اين عقب ماندگي‌ها جبران و نقش هنر در توسعه استان پر‌رنگ‌تر شود.

وي افزود: امروز هنر به جريان جدي در توسعه و هويت فرهنگ و تمدن تبديل شده است و امروز با توسعه مفاهيم هنري روبه‌رو‌ هستيم.

مديركل ارشاد مازندران در بخش ديگر سخنانش از تلاش‌هاي قدرت‌الله.يوسفي معاون هنري قبلي اين اداره كل قدرداني كرد و گفت: توليد و ارائه اثر كه مهمترين مشغله فكري يك هنرمند را تشكيل مي‌دهد دغدغه اين معاونت بوده است.

علي قاسمي معاون جديد هنري ارشاد مازندران گفت: ما همواره بايد سعي كنيم هنر انقلابي داراي شاخصه‌هاي اسلامي ايراني را معرفي كرده و اين باور را در نهادهاي فرهنگي ايجاد و ترويج كنيم زيرا هنر و فرهنگي كه ريشه در باورها و ناخود آگاه جمعي يك ملت نداشته باشد محكوم به زوال است.

قاسمي داراي كارشناسي ارشد مديريت آموزشي است و سال‌ها در در عرصه آموزش و پرورش و دانشگاه به فعاليت‌هاي مديريتي مشغول بوده است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران همچنين درباره محتواي عزاداري‌ها گفت: عزاداري‌ها بايد منطبق با موازين ديني و بومي باشد.

هادي ابراهيمي در نشست با شوراي هيئت‌هاي مذهبي شهرستان ساري گفت: ايمان، اعتقاد و عمق فهم مكتب امام حسين(ع) ، قيام امام حسين(ع) و آشنايي با آموزه‌هاي اين قيام، نجات بخش انسان از قيد و بندهاي مادي است.

وي افزود: تفاوت اساسي قيام امام حسين بر ديگر قيام‌ها در اثرگذاري آن است زيرا اثرگذاري قيام امام حسين حتي باگذشت 1400 سال از وقوع آن قابل مطالعه و بررسي است.

وي اظهار داشت: اگر ما فرهنگ عاشورا را به عنوان يك گفتمان تحليل و از آن بهره برداري كنيم و در جامعه خود به نشر صحيح اين گفتمان بپردازيم بسيار اثرگذار است كه متاسفانه هنوز از اين منظر به قيام عاشورا نگريسته‌ايم.

وي با بيان اينكه آموزه‌هاي قيام عاشورا درس بزرگي براي حفظ ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و مقابله با تهديدات سخت و نرم دشمنان است، افزود: محتواي عزاداري شامل نقل وقايع، رفتار و سخنان امام حسين (ع)، خشونت‌هاي دشمنان عليه اهل‌بيت (ع)، تحليل عاشورا و بيان ابعاد پنهاني حوادث و وقايع عاشورا‌ست.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران افزود: محتواي عزاداري‌هاي ايام محرم بايد منطبق با موازين ديني و سنت بومي باشد و ساعت‌هاي عزاداري بايد به نحوي باشد كه همه مردم بتوانند در اين آيين‌ها حضور داشته باشند.

وي تصريح كرد: تمام قلب‌ها در اين استان با محبت اهل بيت مي‌تپد و عزاداري در اين ديار با ذكر آغاز، با منبر و محتواي فهم دين ادامه و با نواي عزاداري و سينه زني به تعالي مي‌رسد.

ابراهيمي افزود: انقلاب اسلامي ما با تأسي از اهداف و آرمان‌هاي سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به پيروزي و موفقيت دست يافت.

وي با بيان اينكه هيئت‌ها بهترين گزينه در تبليغ دين هستند، خاطرنشان كرد: آسيب شناسي مسايل ديني از جمله اموري است كه بايد در زمره فعاليت‌هاي هيئت‌ها قرار گيرد.

وي گفت: بايد آسيب شناسي‌هاي ديني با دقت بيشتري انجام شود زيرا آسيب شناسي‌هاي كه امروزه صورت مي‌گيرد گاهي به جاي رفع آسيب خود موجب به وجود آمدن تحريفاتي نسبت به دين مي‌شوند.

*قدمت صدها ساله تعزيه در اتو

هرساله در ماه محرم برپايي مراسم عزاداري سالار شهيدان خيل عظيم محبين اهل بيت (ع) را به روستاي اتو شهرستان سوادكوه مي‌كشاند كه در اين ميان مجالس تعزيه از اهميت و ويژگي خاصي برخوردار است.

حضور جمعيت انبوه در مجالس تعزيه در كنار مجالس سوگواري امام سوم شيعيان در اين روستا نشانگر عشق، علاقه و ارادت اهالي به سالارشهيدان است كه اين جمعيت را از نقاط مختلف به اين روستا كشانده و عزاداري اتورا در منطقه زبانزد كرده است.

سعد‌الله شهابي اتويي سرپرست و كارگردان اين گروه شبيه خواني با سابقه بيان داشت: تعزيه سه تعريف تاريخي، مذهبي و هنري دارد كه از لحاظ تاريخي يك نمونه آداب و رسوم و سنت تاريخي اجداد ماست.

وي افزود: از گذشته‌هاي دور مردم اين روستا به‌ دليل عشق به امام حسين(ع) به صورت سنتي در قالب تعزيه، جور و ستمي را كه يزيديان بر آن امام همام و ياران باوفايش روا داشتند را به نمايش مي‌گذارند.

شهابي افزود: براي غناي بيشتر اين كار ارزشمند بايد متون تعزيه از طريق پژوهش و تحقيق تصحيح شود و مطالبي كه با اصل واقعه عاشورا تطابق ندارد، اصلاح شود.

وي اظهار داشت: مردم منطقه به دليل علاقه‌مندي به خاندان عصمت و طهارت، همواره به آيين‌هاي ديني گرايش زيادي نشان داده‌اند و تعزيه در اتو بيش از 150 سال قدمت دارد./فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.125 seconds.